atadep-top-image2

Správná a zdravá výživa

Správná a zdravá výživa hraje v životě každého člověka velmi významnou roli. Funguje jako prevence mnoha civilizačních chorob. Správnou výživou můžeme přispět ke zkvalitnění a prodloužení našeho života a udržení zdraví. Nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím formování správných a zdravých návyků je rodina, dalším důležitým sociálním prostředím škola, ve které děti tráví většinu svého času a vytváří si vlastní životní hodnoty a názory.

Hlavní zásadou zdravé výživy je vyváženost, tedy ideální poměr bílkovin, sacharidů a tuků. Náš jídelníček by měl být zároveň bohatý na vitamíny a minerály. Místo živočišných tuků bychom měli dávat přednost rostlinným olejům a margarínům. Zejména omezení tuků je klíčové, protože vysoký příjem tuků může přispět ke vzniku rakoviny tlustého střeva a mnoha dalších civilizačních chorob.


Zdravá výživa je vlastně životní styl, který je potřeba si osvojit. Vše začíná výběrem vhodných potravin. Základ je pečivo. Bílé pečivo je plné tuků a v podstatě není nijak přínosné pro náš organismus. Naopak celozrnné pečivo si při své výrobě zachovává minerály, vitamíny a vlákninu. Navíc jde pouze o zvyk, brzy zjistíte, že celozrnné pečivo je také mnohem chutnější.
Zdravý jídelníček se zaměřuje na kvalitní stravu, která je pro náš organismus snadno stravitelná a navíc je obohacena o důležité vitamíny a minerály.

 

Zdravý životní styl, který napomáhá k prevenci civilizačních chorob, ale i třeba chřipek a nachlazení v období epidemie. Stačí dodržovat určité návyky jako je například: pitný režim, pobyt na čerstvém vzduchu, otužování, dostatek pohybu i odpočinku, příjem vitamínů atd.
Důležité mimo jiné je jíst pravidelně, jíst pestrou stravu (ovoce, zeleninu, cereálie, obilniny, maso, ryby, drůbež, mléčné výrobky a tuky a oleje), udržovat zdravou tělesnou váhu, mít radost ze života. Cukr a sůl používejte s mírou. Jezte dostatek čerstvě zeleniny a ovoce každý den, dodáte tělu vitamíny, minerály, vlákninu. Správně vyživený organismus je štíhlý, zdravý, plný energie a ve skvělé kondici.
Pokud budete dodržovat zásady zdravé výživy, můžete se vyhnout některým chorobám jako je mrtvice, cukrovka nebo rakovina, nebo alespoň snížit riziko jejich výskytu. Zdravá výživa též podporuje psychiku a svěžest a ve spojení s aktivitou lze docílit vyrovnané osobnosti bez stresu.

Zdroje: http://m.zdravavyziva.cz/
https://www.abcdieta.cz/zdrava-vyziva
https://bit.ly/2J9DHUH

Mořské řasy

Mořské řasy

Zdraví člověka do značné míry závisí na stravě, kterou denně přijímá, na jejím složení, a schopnosti našeho organismu tuto potravu strávit a využít. Jistěže zdraví není ovlivněno jen jídlem, hraje zde roli psychika, naše psychická i fyzické zranění, zevní prostředí, přiměřený pohyb i kvalita dýchání. Nemůžeme opomenout ani naši vrozenou konstituci a s ní vrozené slabé i silné stránky. Přesto strava má ve formování zdraví své nezastupitelné místo a pomocí správně zvolené stravy nejen zlepšíme fyzické tělo, ale i odlehčíme naší psychice a můžeme se tím pádem na mnoho věcí v našem životě podívat s větším nadhledem beze strachu a vnitřního napětí. Proto se vyplatí věnovat našemu každodennímu jídlu pozornost.

V mnoha článcích jsme již psali, co by mělo být základem našeho jídelníčku, co odpovídá charakteru našeho trávení, našim potřebám. Jen pro připomenutí, základem naší stravy by měly být obiloviny, zelenin, luštěniny, olejnatá semena. To doplněno o ovoce, eventuálně někdy maso. Tento základ je jasný a dokazují to miliardy lidí, kteří takto jedí a jejich zdraví je lepší, než u lidí euroamerického světa. Toto však dnes není předmětem našeho článku. Dnes bychom se chtěli věnovat doplňkovým potravinám, které sice nejsou základní, ale mohou nám přinést mnoho dobrého. Dnes bude řeč o mořských řasách.

Nejprve si probereme jejich přínos a vysvětlíme si, proč je dobré je zařazovat, i když nejsou z našeho okolí. Povíme si také, jak je připravujeme a zabudováváme do běžné stravy.

Mořské řasy a chaluhy rostou, jak již název říká, v mořské vodě a tudíž jejich minerálové složení se od toho odvíjí. Vzhledem k tomu, že mořská voda odpovídá svým minerálovým složením našim tělesným tekutinám, je složení minerálů v mořských řasách v ideálním poměru pro lidské tělo. Jsou pro naše tělo cenným zdrojem vápníku, zinku, hořčíku, železa, jodu, chromu i sodíku. Dodávají nám také vitamíny A, B2, B12, C. Jejich specifikou je nejen to, že vzájemný poměr těchto minerálů je pro naše tělo správný, ale i to že vzhledem k tomu prostředí ve kterém žijí, vznikají takové vazby, které nám umožní rozložit vstřebat a využít tyto látky prakticky beze zbytku. Například vápník z mléka, díky fosforu prakticky nevyužijeme, z řas ho využíváme beze zbytku. Díky obsahu minerálů jsou mořské řasy zásadotvorné a umožňují vyvažování pH vnitřního prostředí. To je pro současnou dobu, kdy strava i zevní prostředí silně zakyseluje, velmi důležitý efekt, kterého je třeba využít. Právě správnou kontrolou pH je možné předejít řadě civilizačních nemocí. Mořské řasy svými enzymy a složením přispívají ke snížení hladiny cholesterolu, odbourávají tuky a tím zlepšují cévy a působí preventivně / i léčebně/ na vznik arteriosklerosy, vysokého krevního tlaku, cévní mozkové příhody či infarktu myokardu. Tuto vlastnost potencují i stopové prvky látek, které ředí krev a udržují plynulý tok v cévách.Jednou z nejpotřebnějších vlastností mořských řas je to, že mají neuvěřitelné detoxikační vlastnosti. Zbavují naše tělo těžkých kovů, radioaktivity, chemických látek. To je vlastnost, která v současné chemické a radioaktivní době je naprosto důležitá a potřebná. Denně se setkáváme s toxiny nejrůznějšího druhu a nikdo z nás se jim nemůže úplně vyhnout a proto pravidelnou konzumací mořských řas si můžeme udržet vnitřní prostředí čistí.

Všemi těmito vlastnostmi pak působí protizánětlivě, protinádorově, napomáhají trávení, udržení a snížení tělesné hmotnosti. Tradičně se používali i na omlazení a zlepšení kvality vlasů.

Je to úctyhodný výčet, který zobrazuje to, co nám tato potravina přináší. Mnozí však namítnou, že to není potravina našeho pásma a naši předkové je nejedli, proč tedy my. Naši předkové je nepotřebovali, neboť jejich strava byla podstatně lepší jak co do složení, tak kvality surovin. Nebylo znečištěné zevní prostředí a střeva a cévní systém populace zdaleka na tom nebyl tak špatně jako nyní. Proto v našich podmínkách a stavu zevního i vnitřního prostředí je třeba použít účinnější látky než naši předkové. Oni měli divokou zeleninu, která také pročišťovala a je bohatá na minerály, ale to již nestačí a proto je třeba použít silnější potravinu a tou jsou mořské řasy. Kdyby naši předkové měli nutriřní vědomí o minerálovém složení řas, tak by je dováželi, třeba z Francie a netrpěli by zbytněním štítné žlázy. Touto chorobou, zvanou struma. Tehdy trpělo mnoho lidí.

Také to, že ať chceme nebo ne, naše půda je velmi špatná i sebe lepší organicky pěstované rostliny nejsou tak minerálově bohaté a chemicky čisté, jak by měly být. A zde nám proto, jako kompenzace, slouží mořské řasy, které tyto nedostatky vyvažují. Na výběr máme nyní mnoho druhů a to nejčastěji v sušené formě. Z těch nejznámějších možné jmenovat Wakame, Kombu, Arame, Hiziki, Nori, Agar-Agar, Dulse. Je dobré mít doma více druhů a pravidelně je střídat. Je dobré a prospěšné používat řasy každý den při běžné přípravě jídla. Je mnoho způsobů jak je zařadit. Uvedeme ty nejzákladnější:

  • Denně dáváme řasy jako základ vývaru na polévku spolu s dalšími zeleninami. Řasy a tvrdé, jinak nekonzumovatelné části zelenin, jako jsou stonky, slupky, košťály, nebo jaderník z dýně, dáme do studené vody bez soli, přivedeme do varu a vaříme 15 minut / pokud máme čas i několik hodin/. Zeleninu pak vyhodíme a řasy do polévky pokrájíme. Do takto vzniklého, minerálově bohatého vývaru dáme se solí tu zeleninu, která tam zůstane. Tímto vývarem můžeme podlívat omáčky či dušenou zeleninu.
  • Řasy dáváme vždy, když vaříme luštěninu. Napomáhají lepšímu uvaření a tím stravitelnosti a vyrovnávají minerálové nedokonalosti luštěnin.
  • Dáváme je jako doplněk při přípravě zeleninových jídel nebo uvařené na ozdobu na talíř.
  • Nori plátky se používají na výrobu sushi, vločky Nori můžeme posypat na obilovinu či zeleninu jako koření.
  • Agar-Agar je želatinující výtažek z řas, který využíváme při přípravě sladkých i slaných aspiků.
  • V některých obchodech s rybami prodávají živé zelené řasy. Jsou dekorativní a chutné v syrovém stavu.
  • Samotný vývar z mořských řas můžeme popíjet po rentgenových vyšetřeních, nebo tehdy, když jsme vystaveni většímu působení chemie či těžkých kovů.
  • Mořské řasy je dobré pravidelně zařazovat do přípravy potravy. Nejen že ji obohacují, ale zvýší její stravitelnost a využitelnost. Rozhodně je lepší řasy zabudovat do potravy, než je jíst ve formě potravinových doplňků. Jejich efekt není zdaleka takový, jako při používání řas v běžné kuchyni.
  • Mořské řasy jsou v současné době skvělým doplňkem stravy, který nám pomáhá jak v léčbě, tak prevenci nemocí. Nesmíme však zapomínat na to, že je to stále jen doplněk, i když významný. Nenahradí nám kvalitní složení stravy. Může pomoci, ale základním krokem pro naše zdraví stále zůstává to, aby naše strava odpovídala našim potřebám a charakteru našeho trávení.

Zdroj: http://www.institut-celostnimedicina.cz/morske-rasy/

image

Železo – důležitý stopový prvek

Železo je základním stopovým prvkem v lidském organismu a jeho dostatek je důležitý pro správné fungování našeho těla. Je nepostradatelné při tvorbě hemoglobinu a nenahraditelné při transportu kyslíku do celého těla. Na dostatečném zásobování železem je závislý i celý energetický metabolismus.
Doporučená denní dávka činí 18 miligramů. V některých případech nebo obdobích běžné stravování nedokáže potřebu železa pokrýt, což vede k jeho nedostatku a k anémii neboli chudokrevnosti.
Hlavními příznaky jsou únava, nedostatek energie, poruchy koncentrace a pokles výkonnosti v práci či ve škole, vypadávání vlasů, lámavost nehtů, mírné bolesti hlavy, dušnost, bledost, snížená imunita, nervozita, nespavost, rychlý tlukot srdce, studené ruce a nohy či závratě.
Nejvíce ohroženou skupinou jsou senioři, těhotné a kojící ženy, ale také ženy před a během klimakteria, ženy se silnou menstruací, rostoucí děti, sportovci, lidé během redukční diety, před a po chirurgických zákrocích či se žaludečně-střevními onemocněními.
Železo lze do organismu dodávat především výživou bohatou na jeho obsah. V případě akutního nedostatku je pak potřeba podávat doplňky stravy s obsahem železa.
Autor článku: MUDr. Jiří Slíva Ph.D. (https://bit.ly/2JaXi71 – 26.10.2018), obrázek: https://bit.ly/2EBQ7pX

léčitel.

Zákon o léčitelích a dokladování odbornosti

Zákon o léčitelích, který připravuje ministerstvo zdravotnictví, by měl zavést registraci léčitelů nebo povinnost vedení dokumentace. Počítá také s postihem těch, kteří budou provozovat léčitelství bez oprávnění nebo s povinností nahradit způsobenou škodu. Zatímco nyní všichni léčitelé praktikují živnost většinou jako poradci bez zvláštních pravidel, nově by tato profese měla mít svoje specifické povinnosti. Návrh zákona o léčitelství je připraven, nyní je ve vnitřním připomínkovém řízení uvedla mluvčí resortu Gabriela Štěpanyová.

Pokud budete chtít mít odbornost doporučujeme vám přihlásit se na další, již 3. běh rekvalifikačního kurz Poradce pro výživu (máme akreditaci MŠMT) kde máme schválen ve výuce i předmět detoxikace organismu – kurz 2019/2020 součástí kurzu bude i praxe v poradně.

Přihláška: new přihláška na rekv.kurz

Možnost rozložení úhrady až na 3 splátky (o tuto možnost si musíte napsat na email: denisa.pitnerova@asociacedp.cz)

Těšíme se na další zájemce o náš rekvalifikační kurz Poradce pro výživu s výukou detoxikace organismu.

 

kurz začátečník

Nový praktický kurz pro detoxikační poradce – začátečníky

Nový praktický kurz pro detoxikační poradce – začátečníky !

Každý začínající detoxikační poradce si nejdříve musí být jist vlastním měrením. Proto se Vám budou věnovat dvě zkušené poradkyně. Budeme pracovat s detoxikačními produkty MARION a pracovat v duchu řízené kontrolované detoxikace podle MUDr. Josefa Jonáše. Budeme měřit i rúzné vzorky potravin, koření, bylinek, aby jste získali praktické znalosti a  pochopili jak měřit. 

Kurz 8.12.2018, se koná zde: TYRKYS – škola cestovního ruchu, Na Moráni 5, Praha 2. Lektorka Monika Šteflová a Denisa Pitnerová.

(Tento kurz je již plně obsazen, prozatím je volný termín 19.1.2019)

  1. datum: 19.1.2019 (sobota), čas 10:00-15:00hod.
  2. lektorka: Ing. Jana Coufalová 
  3. místo: Praha (místo bude upřesneno)
  4. cena kurzu: 500kč – pro poradce registrované v Asociaci nebo účastníky našeho rek. kurzu;  700kč – pro detoxikační poradce mimo Asociaci
  5. Počet míst omezen na: 6 – 8 začínajících detoxikačních poradcu na jeden kurz

Co sebou?
Zájemce o tento praktický kurz určený začátečníkum z řad detoxikačních poradcu si sebou přivezou: Salvii nebo Acucomb ev. nový přístroj Akuport M1 a psaci potřeby

Co obdržíte? 
Skripta s manuálem obdržíte na míste. Doklad o absolvování školení.

Co se naučíte?
-jak pokládat otázky klientovi
-jak si zapsat informace které Vám řekne (jak si vytvořit klientskou kartu)
-jak změřit klienta a navrhnout vhodné detoxikační produkty (jak měřit potraviny, produkty, prostě jak pracovat s přístrojem)
-jak klientovi poradiť s úpravou stravy a vhodným pohybem
-jak si domluvit s klientem další termín návštevy, abychom v detoxikaci mohli pokračovat
-jak uchovávať záznam od klienta

V přídade zájmu si začínající detoxikační poradce muže na kurz privést vlastního figuranta s kterým bude pracovat a měřit jej (pokud chcete vlastního figuranta prosím napište nám o tom).

Přihlášky zasílejte na: denisa.pitnerova@asociacedp.cz do předmětu napište kurz začátečník;
Abychom vás mohli na kurz přihlásit budeme od vás potřebovat tyto údaje: jméno, adresa, telefón na vás

Děkujeme
vedení Asociace detoxikačních poradcu